Oncologische voetverzorging

Na chemo therapie kunnen problemen aan de huid en nagels van handen en voeten ontstaan.

In overleg met uw oncoloog kan een passend behandeltraject worden ingezet.

 

Hand en voet Syndroom (kan optreden na een kuur met cytostatica)

Het hand/voet-syndroom bestaat uit pijnlijke, gezwollen, droge, rood verkleurde, jeukende handen en voeten (vaak met een strakke huid) waarop blaren kunnen zitten. Afwijkingen aan nagels kunnen zijn: het uitvallen van nagels, bijvoorbeeld door behandeling met docetaxel of bleomycine, strepen (horizontaal op de nagels) met een donkere kleur, waardoor is te zien hoeveel kuren een patiënt heeft gekregen, en bijvoorbeeld nagels die gemakkelijk afbrokkelen of verkalken.

Indien u last heeft van bovenstaande verschijnselen, raadpleeg uw oncoloog.

 

Aanbevelingen:

  1. Vermijd blootstelling van de huid aan heet water.
  1. Vermijd druk op de handpalmen en voetzolen.
  1. Vermijd hitte en zonnebrand.
  1. Draag loszittende comfortabele kleding en schoenen.
  1. Verzorg steeds uw nagels en vermijd vorming van kloofjes.
  1. Gebruik een vochtinbrengende dagcrème, zeker als er droogte van de handen en voeten optreedt.